Rabu 01 Aug 2018 20:30 WIB

Malaysia Miliki 14 Kawasan Industri Halal

Kawasan industri halal Malaysia telah mendapatkan akreditasi.

Red: Nur Aini
Bendera Malaysia (ilustrasi)
Foto: Reuters/Bazuki Muhammad
Bendera Malaysia (ilustrasi)

REPUBLIKA.CO.ID, KUALA LUMPUR -- Malaysia hingga kini telah memiliki 14 Taman Industri Halal atau kawasan industri halal yang yang telah mendapatkan akreditasi dari Halal Industri Development Corporation (HDC).

"Taman-taman halal ini telah menepati kriteria dan garis panduan pembangunan yang telah ditetapkan termasuk Hub Halal Tanjung Manis di Sarawak," kata Menteri Perekonomian Malaysia Datuk Seri Mohamed Azmin Ali, di Kuala Lumpur, Rabu (1/8).

Dia mengatakan industri halal di Malaysia dilihat unik dibanding negara-negara yang lain dengan terwujudnya Taman-Taman Industri Halal (kawasan perindustrian khusus untuk pengusaha halal) di seluruh negara bagian.

"Taman-taman halal ini dibangun melalui hasil inisiatif bersama dari berbagai badan pemerintah dan pihak swasta dalam memberdayakan pembangunan industri halal negara," katanya.

Menurutnya, dalam menggalakkan investasi halal diperlukan beberapa elemen lain yang penting seperti kemudahan infrastruktur, bahan baku, tenaga kerja terampil dan lain-lain. "Hingga 31 Desember 2017, jumlah investasi yang dicatat bernilai 13,27 miliar ringgit Malaysia dan sebanyak 12,766 peluang pekerjaan akan ditawarkan," katanya. HDC turut mempromosikan taman-taman halal bersertifikat halmas (sertifikat dari HDC) termasuk Hub Halal Tanjung Manis.

Baca: Suriah akan Buka Jalur Perbatasan Menuju Yordania

sumber : Antara
Advertisement
Berita Lainnya
Advertisement
Advertisement
Advertisement